Noha a dízelmotoros járművek a legújabb kibocsátáscsökkentő rendszerek ellenére már nem divatosak, és értékesítési számaik jelentősen visszaestek, a dízelüzemű járművek száma továbbra is nagy. Minden dízelbe van telepítve egy kipufogógáz-részecskeszűrő (DPF), amely az autó élettartama alatt eldugul. Mivel a korommal ellentétben a hamu a szűrő rendszeres regenerálása miatt nem égethető tovább, és következésképpen összegyűlik a szűrőben. Ennek valójában csak 100 000 kilométernél hosszabb futásteljesítmény után szabad megtörténnie, de előfordulhat korábban is. Különösen akkor, ha a szűrő eltömődik a koromtól, amikor az autót gyakran vezetik rövid utakon, vagy ha az égés hibás.

Részecskeszűrő tisztítás

A márka műhelyek általában a részecskeszűrőt akarják kicserélni egy újra, amely a típustól függően könnyen ötjegyű összegbe kerül. De lehetőség van a részecskeszűrő tisztítás elvégzésére is. Két módszer alakult ki itt: tisztítás eltávolítással és eltávolítás nélkül (lásd még „részecskeszűrő tisztítás eltávolítás nélkül” rovatot). Előbbi lényegesen összetettebb, de alaposabb takarítást is ígér. Számos szolgáltató kavarog itt, akik nagyjából azonos szolgáltatásokat kínálnak. A hozzáadott szűrőt először a műhely eltávolítja, majd a DPF tisztítás szolgáltatója felveszi, megtisztítja és tisztítás után visszaküldi a műhelybe. Ez általában több napot vesz igénybe.

Maga a gyártó tisztítási folyamata szolgáltatótól függően is különbözik: Van olyan szolgáltató, aki a szűrő tisztítása előtt szétvágja. Például a DPF Terra Clean szolgáltatóval. Más szolgáltatók, például az Oberland-Mangold, nem látják darabokra a szűrőt. Mindkettőre jó érvek szólnak: A szűrő megvágásával a hamut még nehezen elérhető helyeken is eltávolíthatjuk, ami vágás nélkül nem lehetséges a tisztítási folyamat során. A szűrő korábbi károsodása és általános állapota szintén jobban azonosítható. A nyitás ellenzői azzal érvelnek, hogy a károsanyag-kibocsátás szempontjából releváns alkatrészek megváltoztatása elméletileg érvényteleníti az autó üzemeltetési engedélyét, és az ezt követő hegesztést szakszerűen kell elvégezni. A tisztítási módszerek szintén különböznek: Egyes szolgáltatók a szűrőt melegítéssel és kifújással tisztítják, mások tisztítófolyadékot használnak. Megint mások sűrített levegővel és száraz jéggel tisztítják a részecskeszűrőt időszakosan.

Minden szolgáltatóban azonban az a közös, hogy először elvégzik a beérkező ellenőrzést: Ez magában foglalja a szűrő ellennyomásának mérését és összehasonlítását a referenciaértékekkel, valamint a szűrő lemérését tisztítás előtt és után a hamutartalom meghatározása érdekében. Egyes gyártók endoszkóppal is vizsgálják a szűrőt, hogy megéri-e még tisztítani. Tisztítás után a szűrőt mérési jelentéssel együtt visszaküldik. Sok szolgáltatóval garanciával is.

DPF tisztítás gyorsan és hatékonyan

Ha a dízel részecskeszűrő (DPF) eltömődött, csak a szűrő cseréje vagy tisztítása segít. Különböző módszerek vannak, amelyeknek megvannak a maguk előnyei és hátrányai. Bemutatjuk a módszereket.

Tisztítás szétszerelés nélkül

A részecskeszűrő tisztítás vegyszeres tisztítószerrel is megoldható anélkül, hogy eltávolítanánk. A vegytisztítást többek között a Terra Clean, a Tunap, a Lube1 és a Liqui Moly kínálja. Vigyázzon az olcsó tisztítószerekkel, mert ezek tönkretehetik a szűrő katalitikus bevonatát. A tisztítószer általában két komponensből áll (tisztító folyadék és öblítő oldat), amelyeket nyomástartó pisztoly és szonda segítségével injektálnak a részecskeszűrőbe. De vannak olyan gyártók is, mint a Kent a DPF Cleaner-rel, amely a mosószert és a mosószert egyaránt egy habban ötvözi. A szonda általában beilleszthető a nyomáskülönbség-érzékelő vagy a részecskeszűrő kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelőjének nyílásán keresztül. Először a tisztító oldatot permetezik be, amelynek egy ideig hatnia kell. A tisztítószer megköti a hamut és a koromot a szűrőben. Ezután az öblítőoldatot a szondán keresztül vezetjük be. Támogatja a részecskeszűrő tisztítást és semlegesíti a tisztító alkáli komponenseit. Most elegendő a motort beindítani, üzemi hőmérsékletre hozni és regenerálni. A korom és a hamu a kipufogócsőből habban megkötve kerül ki, majd könnyen eldobható.

Sok esetben az anyag meghibásodása miatt csak öntészeti eljárással lehet pótolni a hibás alkatrészt.